כל חברה או עסק יתקשו מאוד לייצר הכנסות ורווחיות ולצמוח לאורך זמן, אם מנהליו לא ידאגו לעדכן את אסטרטגיות השיווק הננקטות ולעצב מחדש את שיטות העבודה מפעם לפעם. כדי לצמוח המטרה שלכם היא כמובן להגדיל ביקושים ומכירות תוך שמירה על רווחיות, להדוף מתחרים, ללכוד קהלים חדשים ולמכור יותר לקהלים קיימים. אבל איך עושים את זה אם מה שניסינו עד עכשיו כבר פחות עובד? הנה כמה אסטרטגיות שתוכלו להתחיל ליישם כבר מחר בבוקר, ואפילו ללא השקעה גדולה משאבים ותקציב.
1. השתמשו במדיה החברתית כאסטרטגיה שיווקית
מפתיע לגלות שגם היום, יש עדיין לא מעט חברות ומותגים שהפעילות שלהם ברשתות החברתיות מועטה, מאולתרת ולא ממוקדת. כדי לייצר תוצאות, הפעילות שלכם במדיה חברתית חייבת להיגזר מהמטרות השיווקיות והעסקיות שלכם.
מטרת הפעילות שלכם ברשת היא לפגוש בקהלי מטרה ובלקוחות פוטנציאליים בשלבים שונים של המסע הרכישה, ולתמוך ברמות השונות של המשפך שיווקי כדי להגביר ביקושים ומכירות. לכן חשוב לפתח תכנים שמתאימים לשלבים שונים ולהגדיר מראש מטרות ויעדים, מדדי ההצלחה ותקציב לקידום התכנים.
תוכנית התוכן שתייצרו חייבת לכלול סוגים שונים של תכנים – תכנים שיווקיים להגברת מודעות וחשיפה, תכנים שמספקים ערך וממצבים אתכם כמקור ידע מקצועי ומהימן, תכנים שמגבירים מעורבות (Engagement), כאלה שמעוררים שיח ואינטראקציה פעילה עם המותג, וכמובן תכנים שמניעים לפעולה.
רצוי לתכנן מתווה תכנים מסודר ולהעלות תכנים בתדירות קבועה מראש, כך שתשמרו על רציפות ותייצרו עמוד מותג פעיל, חי ונושם עם הרבה תוכן. תכננו תמהיל שמורכב מתכנים בפורמטים ואורכים שונים – תכנים כתובים, תכנים בוידאו, תכנים ויזואליים, קישורים למאמרים וכתבות שפרסמתם בבלוג או באתרי תוכן אחרים, אינפוגרפיקות, אירועים עסקיים ושיווקיים, קישורים לראיונות וכתבות שלקחתם בהם חלק, רשמים ותמונות מכנסים ואירועים, השקות של מוצרים ושירותים חדשים, מידע על מבצעים והטבות מיוחדות, תחרויות גולשים, שאלוני בחן את עצמך וחידונים, ברכות לחגים וציון ימים מיוחדים, תכני RTM ועוד.
נקודה שחשוב לזכור היא שלכל רשת יש פורמט משלה, ועם הפורמט מגיעות מגבלות (מספר תווים, תצוגה מקדימה, כמה תמונות מותרות לפוסט ועוד). כדי להבטיח פרסום אפקטיבי שיגיע לקהלים חדשים, יעורר מעורבות ויצור עבורכם לידים, חשוב לדעת איך להתאים התכנים לפלטפורמה ולמנף את התוכן בהתאם לקהל היעד.
2. צרו הדרכות בוידאו
אל תתייחסו להדרכות בוידאו כאל טקטיקה. הן כלי אסטרטגי. יוטיוב הוא מנוע החיפוש השני בגודלו בעולם אחרי גוגל. למעשה בכל פעם שמישהו מעוניין ללמוד משהו באופן ויזואלי, הוא מחפש ביוטיוב, וכמשווקים – אין לכם הזדמנות טובה מזו להפיץ את הבשורה שלכם.
צרו מדריכים שיספקו ללקוחות פוטנציאליים מידע שימושי ובעל ערך שקשור בעולם התוכן של המוצר או השירות שאתם משווקים. כך תוכלו לגרום ללקוחות פוטנציאליים למצוא אתכם ברשת במקום לצאת לחזר אחריהם. תוכלו ליצור באנשים תחושה שאתם מלווים אותם יד ביד שיש להם על מי לסמוך. זה אמצעי מעולה למיצוב המותג או הארגון שלכם כמקור ידע מהימן, אמין ומקצועי.
כדי להתחיל, שאלו את עצמכם איזה ערך מקצועי או שימושי המותג שלכם יכול להציע כדי לעזור ללקוחות לפתור נקודת כאב כלשהי. צרו רשימה של נושאים, כתבו את התסריט, הציעו לבעלי תפקידים בארגון להצטלם והפכו אותם למדריכים מומחים.
ככל שתייצרו מדריכי וידאו ותספקו ערך גדול יותר, כך תוכל להגביר את הנראות שלכם בקצב מהיר יותר, ובסופו של דבר להגדיל ביקושים ומכירות את המכירות שלך, במינימום השקעה.
3. התחילו לנהל בלוג וקדמו את המאמרים שבו
אם אין לכם בלוג או ארכיון מאמרים פעיל באתר החברה, זה הזמן להקים, חברים. בלוג חי ונושם שמתוכנן כהלכה ומכיל תכנים איכותיים ובעלי ערך הוא אסטרטגיה יעילה וחזקה מאוד. הוא יאפשר לכם למצב את המותג שלכם כגורם מוסמך, מהימן ומוביל בתעשייה וגם לעודד לקוחות פוטנציאליים לרחוש לכם אמון ולראות בכם ספק מועדף כשיעמדו בפני החלטת רכישה.
המאמרים שתעלו לבלוג בהכרח ייגזרו מהאסטרטגיה השיווקית שלכם. הם צריכים לשרת את המשפך השיווקי ולתמוך בקמפיינים השיווקיים שאתם מריצים. לכן על המאמרים לכלול תמהי מגוון תכנים ומאמרים שמספקים מידע שימושי וערך לאנשים שנמצאים בשלבים שונים במסע הרכישה.
איך תדעו? בצעו מחקר פרסונות לקוח ואפיינו את מסע הלקוח לפני שאתם מתחילים לתכנן את רשימת התכנים לבלוג. זהו שלב חשוב מאוד שיאפשר לכם לייצר תוכנית מאמרים המותאמת לסוגיות שהלקוחות הפוטנציאליים שלכם מעוניינים לקבל עליהם מידע. צרו רשימות של נושאים וסוגי תכנים לכל פרסונת לקוח בכל אחד מהשלבים שהיא עוברת במסע הרכישה, כדי לקדם אותם במורד המשפך השיווקי.
זכרו שתכנים שמחפשים לקוחות שרק התעורר אצלם צורך או כאב, הם שונים מתכנים שמחפשים לקוחות שכבר בוחנים פתרונות ואלה שונים מתכנים שמחפשים לקוחות שכבר נכונים לבצע רכישה ומשווים בין ספקים. הקפידו על תכנים איכותיים ועתירי ידע, בנו אותם סביב מילות מפתח וביטויי חיפוש שגולשים עשויים לחפש, רעננו מאמרים ישנים מעת לעת, ודאגו לחדשו את המלאי.
חשוב מאוד! שתפו את המאמרים שאתם מעלים לבלוג בערוצים נוספים, כדי לחשוף אותם לקהלי המטרה שנמצאים ברחבי הרשת. שתפו אותם ברשתות החברתיות ובקהילות מקצועיות, השתמשו בפלטפורמות כגון Medium, הקימו מרחבי תוכן וענו על שאלות ב-Quora וב-Reddit. כל אלה הם ערוצים עם קהלים עצומים, שניתן לפרסם בהם תכנים ולזכות לחשיפה מהירה.
4. אל תוותרו על קידום אורגני
הרבה מאוד אנשים נרתעים מהמושג קידום אורגני – SEO. אבל למען האמת, אם יודעים למנף אותו כהלכה יש לו כוח אדיר בהגדלת התנועה באתר וביצירת ביקושים. מה שחשוב הוא לוודא שמנהלת/ת הקידום האורגני שלכם פועלים בצורה חכמה ואינם מחפשים קיצורי דרך שמנסים להערים על גוגל.
העניין עם הקידום האורגני הוא שהוא מצריך סבלנות ואורך רוח ודורש יצירת תכנים (והרבה). כדי להגיע לתוצאות מיטביות חשוב שהתכנים שאתם מייצרים יהיו איכותיים ויעניקו ערך אמיתי. אל תתפתו לייצר תכנים שטחיים עמוסים במילות חיפוש. חשוב יותר שהתכנים שלכם יכללו תובנות, יהיו מקוריים, ועתירי מידע. צרו תכנים שאנשים מעוניינים לקרוא, שבנויים כהלכה. כל אלה תורמים לחוויית המשתמש, ומנועי החיפוש מעריכים את זה.
5. הגיעו לקהלים חדשים דרך משפיענים
אסטרטגיה יעילה לספר על המוצר או השירות שלכם ולהגביר חשיפה ונראות במדיה חברתית מבלי להשקיע המון זמן בבניית קהל, היא באמצעות שיווק משפיענים. מדובר באסטרטגיה שבה אתם ממנפים את המוצר או השירות שלכם על ידי אושיות רשת עם מספר גבוה של עוקבים, כמובן תמורת תשלום או תמורה שוות-כסף.
שימו לב, שאין צורך במשפיענים עם מיליוני עוקבים. גם מיקרו-משפיענים שיש להם "רק" עשרות-אלפי עוקבים בהחלט יכולים לספק את הסחורה ולקדם את המותג שלכם. מה שחשוב יותר זה למצוא את המשפיען/ית הנכון למותג שלכם, או לנישה המקצועית שבה אתם פועלם שיחשפו את המסר שלכם לקהל הרלוונטי. שיווק משפיענים יכול להיות מעולה במונחים של עלות תועלת, גם בטווח המיידי וגם בטווח הארוך.
בישראל פועלות מספר סוכנויות לשיווק משפיענים שניתן להשתמש בשירותיהן, כך שאם עדיין לא חשבתם על הרעיון, אז דעו שזו אסטרטגיה שבהחלט שווה לכם לשקול.
6. צרו תוכנית שיווק שותפים (אפיליאציה)
שיטת שיווק שותפים או אפילאציה (Affiliate Marketing) היא אסטרטגיה שיכולה לספק לארגון או למותג דלק אדיר לצמיחה, אבל מרבית האנשים לא מספיק ערים לכוח שיש לה.
הרעיון שעומד מאחורי השיטה הזו הוא למצוא אנשים (שותפים) שישווקו את המוצר שלכם בתמורה לעמלות. החלק החשוב ביותר אבל גם הקשה ביותר הוא למצוא את השותפים הנכונים. כדי לעשות זאת אפשר לחפש אנשים שקשורים לעולם התוכן שלכם דרך קבוצות בפייסבוק או בלינקדאין. אפשר גם לפנות באופן פעיל לבעלי מקצוע שעוסקים בתחום רלוונטי. אם למשל אתם מייצרים תוספי מזון, תוכלו לשתף פעולה עם מטפלים אלטרנטיביים ודיאטנים. הם יפנו לקוחות למוצרים שלכם ובתמורה יקבלו עמלה מסוימת מהמכירה. שימו לב שחשוב להתמקד רק בשותפים מתאימים ולא לשתף פעולה עם כל אחד, כדי להגיע לתוצאות איכותיות ולא לפגוע בערך של המוצר.
בנוסף, מכיוון שמרבית האנשים אינם מעורים בצורת העבודה הזאת, חשוב לספק לשותפים שלכם מערכת תמיכה שתסייע להם לשווק את המוצרים שלכם. אתם יכולים לפתוח קהילה בפייסבוק שבה תיתנו מענה לשאלות, לשלוח תכנים במייל כדי לספק מידע מקצועי על אודות המוצרים שלכם, וגם לארגן אחת לכמה זמן אירוע לשותפים שבו תוכלו לחשוף אותם למגמות ולמוצרים חדשים.
7. השתמשו בהודעות אימייל כחלק ממשפך השיווק שלכם
קמפיין טפטוף באימייל הוא הדרך הטובה ביותר לטפח לידים חדשים לקראת מכירה. הקמפיין עובד כך – בכל פעם שלקוחות פוטנציאליים ממלאים טופס לידים ומצטרפים לרשימת התפוצה שלכם, מתחילות להישלח אליהן הודעות אוטומטיות שמובילות אותם במורד המשפך השיווקי עד לשלב הרכישה.
במרבית המקרים, כל הלידים מקבלים את אותן ההודעות, אבל כדי לבנות מערכת יחסים פרסונלית עם כל ליד ולהגדיל את הסיכוי שהוא יהפוך ללקוח משלם, מומלץ לתפור עבורו תכנים והצעות ערך שיענו על הצרכים האישיים שלו ויתאימו לצורת ההתנהגות שלו.
אוטומציות הדיוור המתקדמות שקיימות מאפשרות לכם לבצע פילוח איכותי שלוקח בחשבון מידע דמוגרפי, פרטים מקצועיים והתנהגות אונליין של הליד. כמובן שניתן לבצע את הפילוח גם באופן מסורתי באמצעות גיליון נתונים, אבל הכלים האוטומטיים מייעלים את התהליך ומפיקים דוחות לידים שמבוססים כמעט על כל קריטריון, תיוג או שדה מידע.
בנוסף, יש מערכות שכוללות אלגוריתמים לדירוג "איכות" הלידים, ויודעות לדרג את רמת הבשלות של הליד לסגירת עסקה. דירוג לידים לרוב משלב מידע דמוגרפי לצד מידע התנהגותי, כגון אופן רמת הפעילות באתר, סוג התכנים שהורדו, פעולות במדיה החברתית או אינטראקציה אחרת של הליד עם המותג.
דירוג גבוה לליד יכול לשמש עבורכם אינדיקציה לכוונת קניה, ולעזור לצוות השיווק והמכירות לקבוע אילו תכנים והצעות ערך לספק ובאיזו תדירות. אתם רק יכולים לתאר לעצמכם כמה משאבים נחסכים למחלקת מכירות כשמגיעים אליהם לתהליך סגירת העסקה רק לידים "חמים" ומטופחים.