המרוץ לאתר: מה כולל פרויקט הקמת אתר ולמה כדאי להכיר את תהליך העבודה שלב אחר שלב?

החלטתם להקים אתר תדמית חדש לחברה, או  אולי לפתוח חנות אינטרנטית? ראשית נאחל שיהיה בשעה טובה. אבל לפני שאתם מתחילים לחפש ספקים ולקבל החלטות, כדאי להבין במה כרוך פרויקט כזה. חשוב להתייחס אל האתר כאל מכלול אחד שלם שיש לבצע את השלבים שלו בזה אחר זה בצורה מסודרת.  

הקמת אתר יכולה אמנם להיות כאב ראש לא קטן, אבל זו אחת התשתיות השיווקיות והעסקיות החשובות ביותר של הארגון או של המותג שלכם בשנים הקרובות ועבור עסקים רבים – מדובר אפילו במנוע הצמיחה העיקרי אם לא הבלעדי.  

מה הן אם כן אבני הדרך בתהליך ולמה אסור לדלג עליהן?

1. אפיון צרכים 

הגדירו מראש את מטרת האתר שלכם. האם מדובר באתר תדמיתי שישמש חלון ראווה ויציג סקירה מקיפה על השירותים או המוצרים שלכם? האם מדובר באתר קטלוגי, או חנות אינטרנטית? האם אתם מצפים שהאתר יהיה אמצעי לגיוס לידים, או לקוחות לחברה? כל אלה שאלות עליהן חשוב לענות לפני שמתחילים את תהליך חיפוש הספקים שלכם.

2. מחקר שיווקי

הקמת אתר היא אקט שיווקי ועסקי. לא טכני. לכן חשוב לצאת לדרך עם תובנות שיווקיות ועסקיות. המקר צריך לכלול ארבע נקודות עיקריות:

  • מתחרים  – נקודה חשובה ראשונה היא בדיקת המתחרים שלכם. היכנסו לאתרים שלהם. איך הם נראים? מה הסיפור שהם מספרים? באילו מילים הם מופיעים בתוצאות החיפוש בגוגל? מה מוצלח באתר שלהם ומה פחות?  
  • לקוחות – נושא נוסף שאתם חייבים להשיב עליו כבר בשלב הזה  הוא מיהו הלקוח שלכם. נשמע לכם טריוויאלי? אז זהו שלא בהכרח. כדי שתוכלו להתאים את האתר שלכם ללקוחות אתם צריכים לקבל עליהם כמה שיותר מידע. מומלץ מאוד לערוך מחקר פרסונת לקוח ולאפיין באמצעותו את הפרופיל או הפרופילים של מבקרי האתר שלכם-  מה טווח הגילאים? האם הם לקוחות עסקיים? פרטיים? מה יהיו הסיבות שלהם לבקר באתר שלכם? איך נראים חיי היום יום שלהם? מה הם סדרי העדיפויות שלהם? ועוד. ככל שתבינו את הלקוחות שלכם טוב יותר, כך החוויה שתוכלו לספק להם באתר תהייה מותאמת ואפקטיבית.  
  • יתרון תחרותי ובידול – חשוב מאוד להבין מה הערך המוסף שאתם נותנים ללקוחות על פני המתחרים הישירים והעקיפים שלם. חידוד היתרון ישפיע בהמשך על המסרים, הדגשים והתכנים באתר.  
  • ניתוח התנהגות גולשים –  אם יש לכם אתר פעיל ומוטמעים בו כלי מדידה בצורה טובה, חשוב לעבור על הנתונים ולנתח אותם כדי לקבל תמונה לגבי התנהגויות הגולשים בתוך האתר. איזה עמודים הם הנצפים ביותר, מה מילות החיפוש והשאילתות שמייצרות ביקורים באתר, על אילו כפתורים מקליקים, מה שיעור הנטישה של האת, מה זמן השהייה הממוצע בכל עמוד וכן הלאה.   

3. אפיון אתר / חוויית משתמש (UX)

לאחר שאספתם את התובנות והמסקנות מהמחקר השיווקי שביצעתם, אתם צריכים לאפיין את חוויית המשתמש. בפועל מדובר בסרטוט "המסע" שיעבור מבקר האתר שלכם ותכנון החוויה שהוא יחווה במהלך המסע. ככל שהחוויה תהייה טובה ואיטואיטיבית יותר, כך הגולש ישהה זמן רב יותר באתר, וכך תגדילו את הסיכויים להפוך אותו לליד או ללקוח. השלב הבסיסי ביותר באפיון הוא ארכיטקטורת המידע של האתר, כלומר להחליט על היררכיית התכנים – חלוקת מידע לקטגוריות ותת קטגוריות, חלוקת המוצרים ושירותים ואופן ההצגה שלהם, חלוקה לעמודים ראשיים ופנימיים וכו'. את היררכיית המידע נהוג להעלות על גבי תרשים סכמטי המכונה "עץ אתר". לאחר בניית העץ, בדרך כלל עוברים לשלב הבא שהוא אפיון חוויית  המשתמש ויצירת Wireframe . זו למעשה סכמה שממחישה בצורה ויזואלית את המבנה של מסכי האתר ואת הרכיבים השונים בו. מוצגים בה התפריטים, צורות הניווט בין העמודים, מיקום כפתורי הנעה לפעולה, חלוקה לאזורי תוכן ותמונות, ומיקום אלמנטים גראפיים  על המסך, טופסי התעניינות, מבנה וחוויה בחנות כשמדובר באתר סחר וכן הלאה. המטרה היא לייצר מסמך נרחב הכולל סכמה של כל סוגי העמודים. זהו הבסיס שאמצעותו ניתן לגשת לעבודה פיתוח התכנים ועיצוב הממשק בצורה יעילה.ן

4. כתיבת תכנים

 התוכן הוא עמוד התווך באתר שלכם. למה? כי הוא למעשה הדרך שלכם לנהל אינטראקציה ודיאלוג עם המבקרים באתר. אם בחנות, בטלפון או במשרד הלקוח שלכם פוגש נציג אנושי , הרי שבאתר – הוא פוגש בתוכן שלכם. ככזה התוכן צריך להעניק תחושה של ביטחון, אמון ומקצועיות, לתאר לו מוצר או שירות, לשכנע לקוח לסגור אתכם עסקה,  למלא טופס התעניינות, לתדרך אותו מה לעשות במקרה של תקלה, או איך להתקין או לתפעל את המערכת שהוא רכש מכם. במילים אחרות, באתר שלכם  התוכן משמש איש המכירות, נציג השירות ויועץ מקצועי מטעמכם.  התוכן עצמו מושפע מארכיטקטורת המידע שבניתם בשלב האפיון. ברוב המקרים האתר יכלול סוגים מגוונים של תכנים – תוכן אינפורמטיבי ותדמיתי שמאפיין בדרך כלל את עמודי פרופיל החברה או סיפור המותג, תכנים שיווקיים או מכירתיים יותר שמאפיינים את עמודי המוצרים והשירותים, תכנים מקצועיים והסברתיים שמאפיינים מאמרים, מדריכים וכתבות, ויש כמובן כותרות, סלוגנים ומיקרו-קופי שאמורים ללכוד את תשומת הלב של הגולשים, להנחות אותם מה לעשות, או להניע אותם לפעולה . מעבר לכך- התוכן בכל חלקי האתר חייב להיות מקורי, מקצועי ואיכותי, כזה שמכבד את הלקוחות שלכם (אל תזלזלו בהם!), הוא חייב להיות מותאם לקול המותג שלכם ולבטא את הסגנון והטון שלו.

5. עיצוב ממשק משתמש (UI)

במקביל לכתיבת התכנים, ניתן לעבוד גם על עיצוב הממשק. בשלב הזה מתורגם ה wireframe שאישרתם לעיצוב גרפי של כל מסכי האתר, לרבות בחירת פלטת צבעים, שפה אייקונית, בחירת תמונות ואלמנטים ויזואליים, בחירת גופנים, רקעים,קומפוזיציות,  גודל הכותרות וכן הלאה. התוצאה צריכה להיות יצירה שלמה וקוהרנטית- שגם היא, חייבת "לדבר" ברוח המותג שלכם.

6. פיתוח  

או! הגענו לשלב הכמעט אחרון. יש לנו קבצי עיצוב ויש לנו תכנים ומיקרו קופי שמתכתבים ביניהם ועכשיו עוברים למתכנת. תפקידו של המתכנת הוא ליישם את הכול ולגרום לאתר לעלות לאוויר ולהתחיל לעבוד בצורה מיטבית, להיטען במהירות ולהעניק חוויית גלישה מעולה בכל סוגי המסכים. 

המלצה חשובה!!! התעקשו על כך שהאתר ייבנה בקוד פתוח (דוגמת WordPress), כדי לא להיות קשורים לאף ספק. כדאי לוודא שהאתר כולל מערכת ניהול תוכן (CMS) ידידותית ואינטואיטיבית שמאפשרת לכם בהמשך להעלות תכנים ותמונות  ללא תלות  בגורם חיצוני. ברוב המקרים מתכנת יציע לכם הזנת תכנים ראשונית, את השאר יהיה עליכם לבצע עצמאית, אז שווה לבקש הדרכה על תפעול המערכת. יש כאלה שמציעים להזין עבורכם את כל תכני האתר תמורת עלות נוספת – כדאי לשקול בחיוב :).

 עוד דבר שכדאי לבדוק  הוא הטמעת כלים למיטוב הדירוג האורגני בגוגל (כגון Yoast).  אם יש לכם אתר קיים שעומד לרדת מהאוויר, בקשו מהמתכנת לבצע הפניות 301, כדי  שגולשים יופנו מהאתר הישן אל האתר החדש שלכם כשהם מגיעים דרך מילות חיפוש בגוגל.  

רגע, לא סיימנו – חשוב לבקש מהמתכנת לחבר את האתר למערכות חיצוניות שמשרתות אתכם בארגון כגון CRM, מערכות סליקה, דיוור, אוטומציה שיווקית. ודבר נוסף שכדאי לבקש – להטמיע כלי מדידה וכלי מחקר שימושיים בהתאם לרמת הפונקציונליות של האתר. בעזרת הכלים האלה תוכלו לקבל אינדיקציה שוטפת על כניסות מבקרים לאתר, השימושים ודפוסי התנהגות של גולשים. יש כלים בסיסיים כמו Google Analytics, ויש כלים מתקדמים יותר כמו מפות חום, מפות קליקים, וכלים למעקב תנועת עיניים שמאפשרים קבלת אינדיקציות לגבי אזורים "מתוירים" יותר באתר, שימושים, הקלקות וכן הלאה. כך תוכלו לעקוב על מה שקורה באתר ולבצע שינויים והתאמות כל הזמן.  

רק לאחר שאישרתם את האתר  על גבי הדסקטופ, ניתן לעבור להתאמת האתר לגלישה במובייל ובטאבלט. חבל לעשות עבודה כפולה. 

7. בקרת איכות 

בשעה טובה ומוצלחת האתר עומד על הרגליים והוא נראה מעולה. אז אפשר להשיק? אנחנו אומרים: חיכיתם עד עכשיו, חכו עוד כמה ימים. בצעו בקרת איכות. תנו לאנשים מתוך החברה לגלוש, להתנסות. לבדוק שהניווט בין העמודים תקין, שכפתורי הנעה לפעולה עובדים, שהטפסים מחוברים לאי מיילים הנכונים, שהממשקים למערכות חיצוניות מתפקדים. רק כשהכול עובד פיקס, ספרו לעולם! 

לסיכום אתר טוב הוא אתר שייתן את המקסימום מבחינת שירות, נוחות, ומענה ללקוחות שלכם, יעודד אותם לחזור ולהמליץ עליכם לאחרים . בנוסף, הוא יוכל לספק לכם מידע שוטף על האינטראקציה של הלקוחות עם הפיצ'רים באתר שלכם, מה עובד, מה פחות, ואיפה אתם יכולים לשפר. 

תוצאות כאלה אי אפשר להשיג עם קיצורי דרך, נדרשת עבודה מקיפה ויסודית. אבל המאמץ והמשאבים משתלמים! לקבלת הצעת מחיר להקמת אתר מ א עד ת' דברו איתנו!

שתף את המאמר

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

מאמרים נוספים