המרוץ לאתר: מה כולל פרויקט הקמת אתר ולמה כדאי להכיר את תהליך העבודה שלב אחר שלב?

בעולם החדש שיווק כבר לא עוסק במוצרים שאנחנו מייצרים אלא בסיפור שאנחנו מספרים, כפי שאומר סט' גודין (Seth Godin), וכאנשי שיווק, המטרה שלנו בבניית סיפור טוב היא לא רק לבלוט ולעורר עניין, אלא גם לגרום לאנשים להזדהות ולהתחבר אל המותג באופן רגשי.

בנו את הנרטיב

סיפור מותג טוב, חייב לבטא את הנרטיב המותגי שלכם ולהיות בעל תוחלת חיים ארוכה ולהתיישב עם הערכים של המותג שלכם. כדי לבנות את הנרטיב או הסיפור המוביל שלכם יש כמה שאלות שאתם חייבים לענות עליהן:  

  • שאלו את עצמכם מה הם הערכים, המאפיינים והתכונות של המותג שאתם רוצים שיבואו לידי ביטוי בסיפור – סיפור המותג שלכם צריך לשקף בצורה ברורה את ערכי המותג ולבטא את המאפיינים או התכונות שאנחנו רוצים שהמותג יהיה מזוהה איתם. למעשה פה נמצא גרעין הבידול שלכם. זה מה שאמור בהמשך לייצר את החיבור האמוציונאלי למותג שלכם ואת הנאמנות אליו. וגם אם המוצר שלכם הוא משעשע במהותו, עדיין הערך הוא המבדל.

  • הגדירו לעצמכם למה אתם עושים את מה שאתם עושים – כדי לענות על השאלה הזו התייחסו לנקודות הכאב, האתגרים או הבעיות שאתם מנסים לפתור עבור הלקוחות שלכם. זה יעזור לכם בהמשך לייצר את ה"טון" של הסיפור ולהפעיל את החלקים האמוציונאליים אצל הקהל.

  • הבינו איך אתם עוזרים לקהל שלכם ומה אתם מציעים כדי לעזור – התשובות לשאלות האלה יספקו בהמשך את הצד הרציונאלי לסיפור שלכם.

יש לכם תשובות לשאלות האלה? מצוין. זוהי תמצית הנרטיב. עכשיו בחרו רגש אחד שאתם מבקשים לעורר אצל הקהל שלכם והיצמדו אליו. זה יכול להיות הומור, פחד, תשוקה, תקווה. מה שתבחרו. העיקר שתישארו עקביים, אותנטיים ונאמנים לערכים שלכם.

עכשיו הרכיבו את הסיפור

בסיפור כמו בסיפור אתם זקוקים לשלושה מרכיבים: גיבור/ה, קונפליקט ופתרון.

  1. גיבור/ה – אפיינו דמות שהקהל שלכם יכול להזדהות איתה – מכיוון שאתם מנסים לפתור לאנשים כאב או בעיה, לענות להם על צורך או לעזור להם להשיג את המטרה שלהם, עליכם לוודא שאתם מסוגלים לתקשר עם הקהל שנחשף לסיפור המותג שלכם. כדי לאפיין את הגיבור/ה שלכם אני מציעה לכם לחזור לפרסונות הלקוח שלכם ולאפיון מסע הלקוח. כך תוכלו להיכנס לנעליים של הלקוחות שלכם, לדעת מה הם אוהבים, ומה מניע אותם ולאפיין דמות שהלקוחות שלכם יכולים להזדהות איתה. זכרו שבסופו של דבר אתם מנסים להבין מדוע אותם אנשים יהיו מעוניינים לצרוך את מה שאתם עומדים להציע להם.

  2. אתגר – הגדירו את האתגר או הבעיה שהדמות בסיפור שלכם מתמודדת אתם ודרך הסיפור למדו את הקהל שלכם כיצד הדמות השיגה את מטרתה או צלחה אתגר. מילת המפתח פה היא לימוד. המרכיב הזה בסיפור נועד לעזור לכם לפתח את הסיפור ולעורר את התגובה האמוציונאלית של הקהל שלכם לגבי הנושא. אם אתם עוברים על הסיפור ורואים שאין בו קונפליקט אמיתי, קחו בחשבון שאנשים יראו בו נאום מכירות, סלוגן או הצהרה שיווקית שאינה בהכרח מועילה להם, וזו דרך קלה לאבד קהל במהירות. פה אני רוצה לחדד נקודה חשובה – וודאו שהאתגר שאתם משלבים בסיפור המותג, מתיישב עם השלב שבו הקוראים נמצאים במסע הלקוח.  אם הקהל נחשף לקונפליקט שאינו רלוונטי לשלב שבו הוא נמצא במסע, סביר להניח שלא תצליחו לעורר את התגובה הרגשית שאתם מעוניינים בה.

  3. פתרון – סיפור טוב חייב להציג סיום לקונפליקט. הפתרון יכול להיות שמח או עצוב, מכעיס או מרגיע, מה שחשוב הוא לא להשאיר את הקהל בחוסר וודאות או לא מסופק. סיפור חייב להיסגר ומומלץ להוסיף בסיומו גם אלמנט כלשהו של הנעה לפעולה. אנשים רוצים לדעת מה המטרה מאחורי הסיפור, והנעה לפעולה מספקת להם תשובה.

ככה כן מוכרים נעליים

כדי להמחיש את העניין, אני רוצה לשתף אתכם בסיפור הבא: בשנת 2006 אדם בשם בלאק מיקוסקי טייל להנאתו בארגנטינה. במהלך הטיול שלו פגש מיקוסקי ילדים רבים שגדלים ללא נעליים. התמונות האלה של ילדים ללא נעלים הציתו אצל מיקוסקי רעיון. הוא הקים את חברת הנעליים טומס, וכדי לעזור לילדים שגדלים ללא נעליים, הוא החליט שעל כל נעל שמוכרת החברה, ייתרם זוג לילד שידו אינה משגת. זוג תמורת זוג. מה שהתחיל כרעיון פשוט, התפתח לימים למודל עסקי מפותח, שמספק נעליים לילדים בלמעלה מ-70 מדינות ברחבי העולם. עד היום תרמה טומס למעלה מ–60 מיליון זוגות נעליים לילדים באמצעות ארגונים הומניטריים.

 מעבר לכך שמדובר במהלך שהוא מרגש ומעורר השראה (ואולי בעצם דווקא בשל כך), הסיפור של טומס הוא דוגמה קלאסית לשימוש ב"סטוריטלינג" ביי דה בוק. הוא מספר לעולם סיפור מותג חזק, מבדל ובולט שמחבר בצורה אמוציונאלית בין המותג לבין קהל הלקוחות שלו. ( מקור: https://www.toms.com/about-toms)

טומס מספרת את הסיפור שלה לאנשים עם תשוקה עזה ל… נעליים (ניחשתם נכון). אלה הם הלקוחות הקיימים והפוטנציאליים שלה. היא מעלה אצל אותם אנשים שנחשפים לסיפור שלה את המודעות למי שאינם יכולים לרכוש לעצמם אפילו זוג נעליים אחד.

ה"מתח" בין התשוקה לנעליים לבין המחסור של אלה שידם אינה משגת הוא המנגנון שמייצר אצל אותם לקוחות אמפטיה והזדהות. הפתרון היצירתי שטומס מציעה בסיפור שלה הוא שעל כל זוג נעליים שלקוחות ירכשו, היא תתרום זוג נעליים לטובת ילד נזקק. הרי לכם סיפור מותג משובח שפורט על נימי החמלה, נארז באריזה של אנושיות, וקשה להישאר אליו אדיש. תחשבו על זה – יש אינספור מותגי נעליים, אבל לאף לא אחד מהם יש סיפור מרגש כמו של טומס.

לסיכום סטוריטלינג הוא כלי מבדל חשוב ומרכיב חיוני באסטרטגיית השיווק שלכם. הוא משמעותי ליצירת חיבור רגשי והגברת נאמנות בין קהל הלקוחות שלכם לבין המותג.

צאו לדרך. התחילו לבנות אותו מהיסודות הערכיים שלכם וצרו את הנרטיב המותגי, שזרו את הנרטיב בעלילות שמייצרות הזדהות והגישו אותה באמצעות קריאייטיב תומך, ותרגישו את ההשפעה.

שתף את המאמר

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

מאמרים נוספים