המרוץ לאתר: מה כולל פרויקט הקמת אתר ולמה כדאי להכיר את תהליך העבודה שלב אחר שלב?

רגע לפני שאתם מתכננים את תקציב השיווק לשנה הקרובה – הנה כמה מהאסטרטגיות והטקטיקות השיווקיות שכדאי לאמץ מול דור הסטודנטים החדש
Marketing from A to Z

מלבד אתגרי הלמידה המקוונת שהביא איתו משבר הקורונה בשנה הנוכחית, אין ספק שכניסת דור ה-Z למעגל הסטודנטים הפוטנציאליים יצרה נקודת מפנה חדה בגישה השיווקית של המוסדות להשכלה גבוהה. הסטודנטים הפוטנציאליים החדשים לתואר ראשון (רובם לפחות) הם לא עוד וריאציה כזו או אחרת של קהל הלקוחות המוכר. הפעם לא מדובר במחזור חדש. מדובר בדור חדש. תרבות חדשה. אנשים צעירים עם מוטיבציות, חלומות, שאיפות, מאפיינים, הרגלי חיים ודפוסי קבלת החלטות שונים לחלוטין מאלה שהכרנו.

התחרות על העדפתם של הצעירים האלה ועל כיסם של ההורים, מחייבת כל מי שעוסק בשיווק של אוניברסיטה, מכללה או סמינר לחשב מסלול מחדש. בהיבט המעשי מדובר בפתיחת ערוצי שיווק חדשים, הגדרה מחדש של המסרים השיווקיים ומודלים חדשים לניהול אינטראקציות עם קהל הסטודנטים.

אבל רגע לפני שנצלול לדרכי השיווק היעילות מול דור ה-Z, בואו ניישר קו לגבי כמה מהנתונים הבסיסיים שידועים לנו לגביהם.

דור "האמת בפרצוף"

אנשים שנכללים בדור ה-Z נולדו איפשהו בין סוף שנות ה-90 לתחילת שנות ה-2000. זהו דור שנולד וגדל לגלובליזציה ורשתות חברתיות, חי טכנולוגיה מגיל צעיר מאוד, ומאמץ טכנולוגיות חדשות במהירות שיא.

יש המכנים את ה-Z "דור האמת". בעיקר מפני שמדובר בדור שנשאר נאמן לאמת שלו וישמח להטיח לכם אותה ישר בפרצוף. רבים מהם מעדיפים תקשורת אישית פתוחה, ולא מעט מהם הם אנשים דעתניים ובלתי מתפשרים, ורבים מהם שואפים להיות יזמים ולהקים עסקים משלהם.

אינפוגרפיקה GEN Z

דור מחובר

הפחד הגדול ביותר של דור ה-Z הוא כפי הנראה "פחד ההחמצה" הידוע בכינויו (FOMO (Fear of Missing Out שהוא תוצר ישיר של עידן האינטרנט והרשתות החברתיות, המבטא חשש מהחמצה של פעילויות חברתיות שאחרים חווים או פחד מלהישאר לא מעודכן במידע הזמין לבני קבוצת השווים.

נתונים מהעולם, שנכונים מאוד כפי הנראה גם ל–Z הישראלי, מצביעים על כך שלמעלה ממחצית (55%) מדור ה-Z משתמשים בסמארטפונים שלהם 5 שעות ויותר ביום, ולמעלה מרבע (26%) משתמשים בטלפונים שלהם 10 שעות או יותר ביום (מקור).

73% מבני דור ה-Z מעדיפים שמותגים יפנו אליהם לגבי מוצרים חדשים דרך אינסטגרם. 75% מעדיפים תמונות על פני תכנים אחרים (מקור), כך שלא מפתיע שאינסטגרם היא האפליקציה המובילה בקרב הרשתות החברתיות, אם כי פלטפורמת TikTok בהחלט נמצאת במגמת עלייה.

על פי נתונים של Google, בנות ובני דור ה-Z רואים את התוכן ב-YouTube כחינוכי, ו-80% אף מציינים שיוטיוב מסייע להם לרכוש ידע. מקור המידע המרכזי שהם משתמשים בו כשהם מחפשים מידע לצורכי לימוד או מחקר הוא כמובן האינטרנט, ובכלל זה מנועי חיפוש וקטעי וידאו.

מה שמעניין מעניין לגבי הדור הזה הוא שבניגוד למה שהיינו מצפים, רבים מהם מאמינים בחשיבות ההשכלה הגבוהה. יחד עם זאת הם מעדיפים מסלול מקצועי שיוביל לשינוי תרבותי וחברתי על פני מסלול שיעניק להם רווחה כלכלית. (מקור) מופתעים? גם אנחנו.

אז בגדול ובאופן כללי אלה הדברים שמאפיינים את קהל הלקוחות הפוטנציאליים שלכם. ועכשיו בואו נראה אילו אסטרטגיות וטקטיקות השיווקיות הוכחו כאפקטיביות כשמשווקים לבני ובנות דור ה-Z מסלולי לימודים אקדמיים, ומה כדאי לעשות.

בנו שפה מותגית מותאמת-דיגיטל

מאז ומתמיד מיתוג היווה מרכיב חשוב בשיווק מוסדות להשכלה גבוהה, אלא שהיום חשוב מאוד לעדכן את המותג, כך שהוא יתאים לערוצים הדיגיטליים. לא תאמינו עד כמה בניית שפה וזהות מותגית שמותאמת לדיגיטל, יכולה לשפר את התוצאות השיווקיות שלכם.

מה זה אומר בהיבט המעשי? כדאי מאוד לרענן ולשדרג את הנראות ואת הצבעוניות. בחרו פלטת צבעים שנראית טוב על מסכים, בנו שפה ויזואלית פשוטה שיכולה ללוות את המותג שלכם בצורה רציפה בכל הפלטפורמות הדיגיטליות ובכל הערוצים, החל באייקונים באתר ועד אנימציית וידאו. קחו בחשבון שהחבר'ה הצעירים שאתם משווקים להם מגיבים לא רע לשפה ויזואלית ססגונית, והשתדלו לא לשמור על סולידיות יתרה ועל צבעוניות שקטה מדי.

זה כמובן לא אומר שהמותג צריך להפוך עכשיו ללונה פארק מצועצע, וברור שאתם חייבים לשמור על תדמית של מוסד איכותי שמציע לימודים אקדמיים מן השורה הראשונה, ולכן הקפידו לתקשר נתוני הצלחה, הציגו מספרי נרשמים גבוהים, הבליטו את איכות סגל המרצים, ספרו סיפורי הצלחה של בוגרים שהשתלבו בתעשייה – כל אלה עוזרים לבניית מותג חזק.

בנו אתר מותאם למובייל עם תוכן דינאמי

ובכן, אם לא חידשתם את האתר בשנים האחרונות – זה הזמן! אל תשכחו שהיום יותר מתמיד אתר האינטרנט שלכם הוא כרטיס הביקור שלכם ברשת.

רוב הסטודנטים מתחילים את החיפוש והמחקר שלהם באונליין, והאתר הוא כפי נראה הפעם הראשונה שבה הם יבואו במגע עם המותג שלכם. אי לכך אתם חייבים לוודא שחוויית השימוש בו היא מיטבית, שהוא מעודד המרות (כלומר שליחת טופסי התעניינות ורישום) ושמוטמעים בו כל הכלים למדידת נתונים ואנאליזה.

אני רוצה לרגע להחזיר אתכם לתחילת המאמר. זוכרים שדיברנו על אהבתם של בנות ובני דור ה-Z לטלפונים שלהם ועל כך שרבים מהם משתמשים במכשירים ניידים בלבד כדי לגשת לאינטרנט? אז קחו בחשבון שאתר אינטרנט שאינו מגיב מובייל או אינו ידידותי למכשיר נייד הוא לא אופציה. לכן וודאו שהאתר שלכם פועל היטב בכל סוגי המכשירים והמסכים.

רצוי מאוד שתכני האתר שלכם יתוכננו מתוך חשיבה על פרסונות הסטודנטים, ולבנות אתר עם "תוכן חכם" (הידוע גם בשם "תוכן דינאמי"). כזה המוצג לגולש בזמן אמת על פי נתוני הגלישה וחיפוש שלו באתר. תוכן מותאם מאפשר לכם לבצע אופטימיזציה ולהגביר המרות עבור סטודנטים שהביעו עניין במסלולים מסוימים שלכם על ידי הצגת תכנים מאותם מסלולים.

השתמשו נכון ברשתות חברתיות

כמובן שלא תוכלו להתעלם מערוצי המדיה החברתית כשהשוק העיקרי שלכם הוא דור ה-Z, אז בואו נראה מה כדאי לעשות כדי למקסם את הפוטנציאל השיווקי שנמצא בהם.

  • שידורים חיים (Live Streaming) – רוצים להגיע לדור הצעיר? אתם חייבים להוסיף לשיטות השיווקיות שלכם שידורים חיים והרבה. פייסבוק לייב, סיפורי אינסטגרם, וידאו צ'אט לסנאפצ'ט – כל אלה הם השחקנים הגדולים בזירה הזו. זכרו ששידורים חיים נתפסים כ"אותנטיים יותר" בעיני הצעירים ויכולים להיות דרך מעולה לבנות מערכות יחסים עם סטודנטים פוטנציאליים. בנו תכנית מראש תכנית של שידורים חיים שתהייה מורכבת מסוגים שונים של תכנים –  הפעלות, סשנים של שאלות ותשובות, אירועי ספורט, הרצאות קצרות או כל דבר שעולה לכם בראש, מצאו את הפרזנטורים המתאימים וקדימה – שדרו!
  • מצאו שגרירי מדיה חברתית – השתמשו בסטודנטים קיימים כ"שגרירי מדיה חברתית". זוהי אסטרטגיה מצוינת כדי להגדיל את טווח ההגעה לסטודנטים פוטנציאליים בערוצים החברתיים. שגרירי מדיה ייצרו תוכן חדש ורענן, על חיי הקמפוס ועל הלימודים וישמשו עבורכם כ"משפיענים".
  • צרו האשטאגים ייעודיים – האשטג כידוע, הוא אותו רצף מילים שנפתחת ב-# (סולמית) אשר מיד אחריה מופיע טקסט ללא רווח. יצירת האשטגים ייעודיים לפעילויות, אירועים ומחלקות במוסד האקדמי שלכם תגדיל את חשיפת התמונות והתכנים שהעליתם לקהלים חדשים, והיא חיונית להצטרפות של עוקבים חדשים לחשבון.

בנו תמהיל מגוון של תכנים ושתפו אותם

  • הציגו בוגרים מצליחים – בסופו של דבר השכלה גבוהה היא השקעה. מחקרים מראים שסטודנטים פוטנציאליים מייחסים משקל רב להעסקה של בוגרים לאחר סיום הלימודים. הצגת הצלחות של בוגרים בערוצי הסושיאל שלכם משיגה שתי ציפורים – היא תומכת בקשר שלכם עם הבוגרים, וגם משוכת סטודנטים חדשים.
  • הציגו הישגי סטודנטים ופקולטות – חוקרים וסטודנטים במוסד שלכם עוסקים במחקר פורץ דרך או בעבודה חדשנית? למה לא להשוויץ בזה? תפקידכם כמשווקים להיות בקשר הדוק עם סגל המחלקות כדי להיות מודעים לכל מהלך מחקרי שמתרחש בקמפוס. כך תסייעו לסגל ולסטודנטים לקבל את ההכרה המגיעה להם.
  • הציגו את סביבת קמפוס – יש לכם קמפוס אטרקטיבי? הציגו אותו ברשתות החברתיות. סטודנטים רבים מציינים שסביבת הקמפוס היא חלק חשוב בתהליך קבלת ההחלטות.
  • הציגו את חיי החברה שלכם – לימודים במוסד אקדמי הם חוויה. רבים מציינים שחברים שהכירו באוניברסיטה או במכללה הפכו עבורם לחברים לחיים. הצגת פעילויות הסטודנטים היא דרך מעולה לעזור לסטודנטים לעתיד לראות כמה כיף מחכה להם אצלכם.

ערכו וובינרים

בדומה לשידורים חיים, גם הוובינרים הם טקטיקה שיווקית שכדאי לאמץ. גם הם נתפסים אותנטיים ואישיים יותר ונוטים לייצר מעורבות גבוהה יחסית. הם דרך מצוינת לשכנע את הסטודנטים הפוטנציאליים שלכם מדוע מסלולי הלימוד שלכם טובים יותר, לערוך מפגשי שאלות ותשובות עם סטודנטים והורים או לעסוק בכל נושא אחר שייסיע למאמץ השיווקי.

השתמשו בצ'אטבוטים

אחד המאפיינים הבולטים של הדור הזה הוא אי דחיית סיפוקים. 60% מהסטודנטים מצפים לתגובה מנציג המכללה באותו יום לאחר מילוי הטופס. פלטפורמות צ'אט מאפשרות לכם לענות על פניות סטודנטים באופן מיידי על ידי אוטומציה של הצעדים הראשונים בשיחה לפני מעבר לנציג שירות. הנתון המפתיע הוא שאם לא הגבתם אחרי 5 דקות הסיכוי שלכם ליצור קשר עם הסטודנט הפוטציאלי פוחת פי 10. ובהנחה שאין לכם נציגי שירות פעילים 24/7, התגובות האוטומטיות הן קריטיות. אם תיישמו צ'אטבוט בצורה יעילה, תוכלו להאיץ באופן דרמטי את השיחות עם הסטודנטים הפוטנציאליים שלכם.

נהלו תקשורת פרסונלית עם הסטודנטים הפוטנציאליים

76% מהסטודנטים טוענים שהם מעדיפים לשמוע ממכללות ואוניברסיטאות באמצעות דואר אלקטרוני על פני דיוור ישיר. אז למה לא לנצל את זה? יש לכם מערכת דיוור? השתמשו בה כדי לבנות אוטומציות ולטפח מערכת יחסים של אמון עם הסטודנטים וכדי להגביר מעורבות. צרו תכנים שמתאימים לסטודנטים פוטנציאליים עם פרופילים שונים. פלחו אותם לקבוצות עם מאפיינים דומים, הכירו את המוטיבציות שמאפיינות כל קבוצה, ולא פחות חשוב אתרו את ההתנגדויות והחסמים שלה. חלוקה של סטודנטים צעירים יכולה למשל להיות:

  • השאפתניים – אלה שיודעים בדיוק מה המסלול האקדמי המועדף עליהם וישאפו להתמיד ולהמשיך
  • המתלבטים – אלה שמעוניינים ללמוד אבל עוד לא החליטו במה להתמקד
  • הקרייריסטים – אלה המשתמשים בלימודים אקדמיים כמקפצה לקריירה העתידית שלהם

אם תבינו אילו סוגי סטודנטים פוטנציאליים מתעניינים במוסד שלכם (אתם זוכרים שאנחנו מדברים כרגע על הצעירים בלבד), תוכל למקד טוב יותר את התכנים שאתם שולחים לכל אחד מהם כדי לתקשר איתם נכון, להפיג את החששות וההתלבטות ולחזק את המוטיבציה שלהם לבחור דווקא בכם. 

כדאי לבצע בדיקת A/B לשורת הנושא בכל מייל שאתם שולחים. זוהי דרך לבודד את תוכן ההודעה ממשתנים אחרים כמו איכות הרשימה או זמן שליחה. נסו לפצל באופן קבוע את שורות הנושא ואת התוכן כדי לראות איזו שורת נושא מבצעת טוב יותר (כלומר זוכה לשיעורי פתיחה גבוהים יותר).

נקודה חשובה נוספת היא אופטימיזציה של התזמון. מערכות לאוטומציה שיווקית יאפשרו לכם לזהות את הזמן הטוב ביותר למשלוח דוא"ל לכל סטודנט פוטנציאלי שקיים אינטראקציה עם דיוורים שלכם שלך בעבר. שליחת דוא"ל בזמן מותאם אישית יכול להגדיל את המעורבות עם התכנים שלכם בשיעורים של 15%-30%. מצד שני, תוכלו לזהות אילו אנשים ברשימה שלכם מאבדים עניין וככל הנראה לא יוסיפו לפתוח את המיילים שלכם.

בואו נתקדם.

פרסמו בערוצי הדיגיטל 

מלבד כל הפתרונות האחרים לשיווק דיגיטלי, פרסום מקוון מסוג (PPC (Pay Per Click הוא בהחלט דרך יעילה להזרים תנועת סטודנטים פוטנציאליים לאתר שלכם.

איפה כדאי לפרסם?

  • אינסטגרם/פייסבוק – מבין השתיים אינסטגרם היא ללא ספק הפלטפורמה המושלמת לקידום מודעות לדור ה-Z. היתרון במקרה הזה הוא שפייסבוק מחזיקה באינסטגרם, וכך תוכלו לתפוס שתי ציפורים במכה – להציג את אותה המודעה בשתי הפלטפורמות יחד.
  • טיק טוק – מאגר המשתמשים של הפלטפורמה מונה יותר מ-500 מיליון איש, ורובם המכריע של אנשים אלה הם מתחת לגיל 30. היתרון הגדול כרגע הוא שבהשוואה לפלטפורמות אחרות, ב-Tik Tok יש פחות מודעות ומחירי המדיה עדיין נמוכים.
  • מודעות חיפוש בגוגל – מאחר שסטודנטים פוטנציאליים מתחילים את המחקר שלהם אונליין, כדאי לשלם על מילות מפתח ספציפיות שברצונכם לקדם. כך תוכלו להבטיח לעצמכם שאתם מופיעים בתוצאות החיפוש באותן מילות מפתח כאשר סטודנטים פוטנציאליים מחפשים אותן.
  • מודעות YouTube – רוב הסרטונים ב-YouTube מתחילים במודעות. על ידי שימוש במודעות YouTube, תוכלו לוודא שהמודעות שלך מופעלות כאשר משתמש צופה בסרטונים בנושא מסוים. בהיותה פלטפורמת הוידאו הגדולה ביותר, יוטיוב היא שוק גדול עבורכם להשגת סטודנטים פוטנציאליים.

בנו אסטרטגיית SEO 

במקביל לפרסום הממומן, אל תוותרו על ביצוע אופטימיזציה של האתר שלכם במנועי חיפוש. זה אמנם תהליך שאורך זמן, אבל הוא חשוב ביותר! שכרו את שירותיו של מומחה לקידום אורגני שיעשה עבורכם את העבודה ויעזור לאתר שלכם להופיע ראשון בתוצאות החיפוש בגוגל. זה משתלם וזו הדרך הטובה ביותר להגביר חשיפה ברשת ולהזרים תנועה איכותית ורלוונטית לאתר שלכם.

לסיכומו של דבר – גם אם אנחנו מניחים שלמידה מקוונת היא מצב זמני, בהנחה שהמטרה שלכם היא למשוך סטודנטים פוטנציאליים, למוסד הלימוד שאתם משווקים ובהנחה שמדובר בצעירים וצעירות מדור ה-Z, כדאי לחשוב מחדש על השפה המותגית ולשים את הדיגיטל בחזית המאמץ השיווקי עם שורה של אסטרטגיות, טקטיקות ושיטות עבודה חדשות.


שתף את המאמר

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

מאמרים נוספים